5 września obchodzimy Dzień Adopcji Serca

11 września 2020, 10:36

Co roku w Kościele katolickim obchodzony jest w dniu 5 września Dzień Adopcji Serca. Jest to okazja by wesprzeć duchowo pamięć o tej pięknej formę pomocy ubogim dzieciom w Afryce i na innych kontynentach. Adopcja Serca, czyli adopcja na odległość to szansa na edukację dla afrykańskich dzieci.

Jest to w założeniu święto wszystkich, którzy są w jakikolwiek sposób związani z programem Adopcja Serca, rozumianym jako dobrowolne zobowiązanie ofiarodawcy do pomocy konkretnemu, żyjącemu w ubóstwie dziecku w krajach Globalnego południa. Według szacunków Ruchu “Maitri” obecnie ok 10.000 podopiecznych w kilkunastu krajach uczestniczy w programie. (więcej o obchodach Dnia Adopcji Serca)

Ustanowienie Dnia Adopcji Serca jest wspólną inicjatywą Ruchu Solidarności z Ubogimi Trzeciego Świata „Maitri”, Sekretariatu Misyjnego Księży Pallotynów prowincji Chrystusa Króla oraz Sióstr Pallotynek. Obchody organizowane są, zwykle w różnych miejscach w Polsce, ale także w Czechach, i Słowacji.

Do udziału w świętowaniu zapraszamy ofiarodawców, wolontariuszy, przedstawicieli organizacji pozarządowych, misjonarki i misjonarzy ze zgromadzeń zakonnych prowadzących program, w Afryce i w Azji. W miejscach, do których dociera pomoc jest to okazja do spotkania z podopiecznymi programu Adopcji Serca i wspomnienia Św. Matki Teresy. W dniu 5 września w kalendarzu liturgicznym Kościoła katolickiego przypada wspomnienie Św. Matki Teresy z Kalkuty patronki Ruchu “Maitri”.

Wszystkich, którzy angażują się w program Adopcji Serca, w tym rodziców adopcyjnych, misjonarzy i podopiecznych programu w krajach misyjnych, prosimy o duchowe włączenie się do tej uroczystości poprzez modlitwę oraz podzielenie się z innymi swoim świadectwem. W dobie mediów społecznościowych można także opublikować osobiste świadectwo udziału w programie Adopcja Serca na Facebooku, Instagramie lub LinkedIn.

Dzień Adopcji Serca w cieniu pandemii

Fragment rozmowy z Siostrą Fabianą Lietgeber SAC, misjonarką z Kamerunu

Gdy tylko rząd dowiedział się o pierwszych zachorowaniach, od razu zamknięto szkoły. Dzieci wróciły do swoich rodzin, żeby uchronić się przed zakażeniem. Dzieci muszą teraz pracować na polu i żyją w bardzo trudnych warunkach. Żyją w lepiankach. W nocy są przykrywane materiałem. Nie wiem, w jakim stanie wrócą do szkoły, tym bardziej, że państwo przedłużyło czas izolacji do października 2020. Po tych 6-8 miesiącach izolacji dzieci wrócą do nas z różnymi chorobami, z niedożywieniem. Nie mają wody zdatnej do picia, piją wodę z kałuż lub wodę stagnacyjną, która zawiera dużo robaków. Na pewno powrót do szkoły będzie wiązał się z wieloma problemami. Dzieci, które przez tak długi czas nie miały kontaktu z książką, z zeszytem, na pewno utracą wiedzę, którą wcześniej nabyły.(…)

O edukacji zdalnej nie ma mowy. W domach nie ma prądu, więc posiadanie Internetu to nieosiągalne marzenie i jeszcze przez długi czas będzie to nieosiągalne. Mamy wprawdzie prąd państwowy, ale zdarza się, że miesiącami nie mamy tego prądu, a ludzi nie stać na zakupienie agregatorów, a tym bardziej na zainstalowanie komputera. Jest to marzenie, które można spełnić tylko w Europie, ale nieosiągalne na naszym terenie.(…)

Cała rozmowa “Dzień Adopcji Serca w cieniu pandemii dostępna jest tutaj

Dlaczego afrykańskie dzieci nie mogą chodzić do szkoły?

Wrzesień wielu kojarzy się z rozpoczęciem roku szkolnego. Tymczasem nie wszędzie dzieci mają szansę na edukację. Większość z nich mieszka dziś w krajach Afryki subsaharyjskiej i w krajach pd- wsch Azji, gdzie dzienny dochód na rodzinę wynosi mniej niż 4 zł. Takie rodziny stać zaledwie na jeden posiłek w ciągu dnia, a dzieci mogą tylko pomarzyć o pójściu do szkoły. Często młode dziewczęta muszą przedwcześnie wyjść za mąż by poprawić sytuację materialną rodziny.

Szkolne realia Afryki subsaharyjskiej znacznie różnią się od tych znanych nam z kraju. Dzieci przemierzają długą drogę by dostać się do szkoły. Uczą się w klasach, które często składają się z 80 dzieci. Nie posiadają one choćby podstawowych przyborów szkolnych, dlatego wszystkiego uczą się pamięciowo. Nie ma mowy o komputerach czy zajęciach kreatywnych, na które brak środków.

Program Adopcja Serca został rozpoczęty przez Ruch „Maitri” w roku 1995/96. Była to odpowiedź na rozpaczliwe prośby księży pallotynów i sióstr pallotynek płynące z Rwandy po wojnie domowej o ratunek dla tysięcy sierot żyjących w głodzie po ludobójstwie na ulicach miast i na wsiach. Dzięki rozpoczętej adopcji na odległość udało się uchronić tysiące dzieci od śmierci głodowej i zapewnić im dostęp do nauki w szkołach. Był to pierwszy tego rodzaju na dużą skalę program pomocy zorganizowany w Polsce, wspierany przez indywidualnych ofiarodawców. Obecnie tę formę pomocy dzieciom przejęło ponad 30 zgromadzeń zakonnych z Polsce, a także kilka organizacji pozarządowych.

Celem programu Adopcja Serca jest uchronienie dzieci z najbiedniejszych rodzin od głodu i chorób, oraz zapewnienie im środków na naukę i przygotowanie ich do samodzielnego życia. W ten sposób umożliwia się im długotrwały i stabilny rozwój oraz nadzieję na lepszą przyszłość. Przyczynia się to również do kształtowania ich świadomości.

Komentarze

Czy jesteś pewny?

Proszę prawidłowo wypełnić wszystkie pola